آموزش نمایش توضیحات دسته بندی در وردپرس

آموزش ها, آموزش وردپرس, کد های وردپرس آخرین بروزرسانی : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

قطعا شمایی که این مطلب را مشاهده میکنید نیاز دارید که توضیحات دسته بندی را در سایت وردپرس خود نمایش دهید.

دسته بندی در وردپرس به شما این امکان را می دهد که به راحتی مطالب را در سایت وردپرسی خود مرتب کنید. دسته بندی وردپرس همچنین به کاربران سایت شما کمک می کنند تا محتوا را به راحتی پیدا کنند و ضمن اینکه دسته بندی های وردپرس برای سئو مفید هستند.

اضافه کردن و نمایش توضیحات دسته بندی وردپرس اهمیت بالایی از نظر سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) دارد. در ادامه توضیح می‌دهم چرا باید توضیحات دسته بندی را اضافه کرده و نمایش دهید و چگونه این کار می‌تواند به بهبود سئو کمک کند:

  • 1. افزایش دسترسی‌پذیری محتوا: توضیحات دسته بندی به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. با اضافه کردن توضیحات دسته بندی، کاربران می‌توانند به سرعت متوجه موضوعات و محتوای دسته بندی شده شما شوند و به سرعت به مطالب مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.
  • 2. بهبود سازگاری با کلیدواژه‌ها: استفاده از توضیحات دسته بندی، امکان استفاده از کلیدواژه‌ها و عبارات مرتبط با موضوع دسته بندی را فراهم می‌کند. با استفاده از کلیدواژه‌های مناسب و مرتبط در توضیحات دسته بندی، شما به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره محتوای صفحات خود می‌دهید و بهبود رتبه‌بندی و موقعیت سایت خود در نتایج جستجو را تسهیل می‌کنید.
  • 3. ایجاد ساختار منسجم برای وبسایت: با استفاده از توضیحات دسته بندی، شما می‌توانید یک ساختار سلسله‌مراتبی و منظم برای دسته بندی محتوا ایجاد کنید. این ساختار مناسب برای کاربران است و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وبسایت شما را بهتر درک کنند و ارتباط بین صف
  • حات را بهبود بخشند.
  • 4. ارائه اطلاعات تکمیلی: توضیحات دسته بندی می‌توانند اطلاعات تکمیلی درباره محتوا، صنعت، موضوع یا تم در دسته بندی را ارائه کنند. این اطلاعات می‌توانند به کاربران کمک کنند تا محتوا را بهتر درک کنند و ارزش افزوده بیشتری از سایت شما ببرند.

با اینکه اضافه کردن و نمایش توضیحات دسته بندی در وردپرس مفید است، باید به محتوا و مقدار توضیحات توجه کنید. توضیحات باید مرتبط، کوتاه و قابل فهم باشند و از کلیدواژه‌های مناسب استفاده شود. همچنین، بررسی کنید که قالب وردپرسی شما این قابلیت را پشتیبانی می‌کند و اگر نه، می‌توانید از افزونه‌های موجود برای این منظور استفاده کنید.

حتما بخوانید:

حل مشکل ثبت تیکت در Awesome Support‍ افزونه پشتیبانی آنلاین وردپرس

مشاهده مقاله

در این پست آموزشی از الماس وب به شما آموزش خواهیم داد که چطور توضیحات دسته بندی خود را در سایت وردپرسی خود به راحتی نمایش دهید.پس با ما تا اخر این مقاله مفید همراه باشید تا قطعه کد وردپرسی به شما معرفی کنیم که توضحیات دسته بندی را به راحتی در قالب وردپرس شما نمایش دهد.

نمایش توضیحات دسته بندی وردپرس

توضیحات دسته در وردپرس

چرا توضیحات دسته بندی را در وردپرس نمایش دهیم ؟

اگر شما یک سایت وردپرسی دارید، حتما همین حالا هم از دسته‌ها و برچسب‌ها استفاده می‌کنید، اما احتمالا از آنها به طور کامل استفاده نمیکنید.

دسته ها و برچسب ها به شما این امکان را می دهند که به راحتی آب خوردن مطالب خود را در موضوعات مختلف مرتب کنید. و اگر به صورت صحیح استفاده کنید، دسته ها و برچسب ها نیز می توانند در بهبود سئوی وردپرس شما بسیار مفید باشند.

وردپرس به شما این امکان را می دهد که برای دسته های خود توضیحات دلخواه اضافه کنید. اگر هنگام نوشتن یک پست از دسته بندی استفاده میکنید، ممکن است متوجه این موضوع نشده باشید ، چون در این قسمت شما نمیتوانید اطلاعات دسته بندی را اضافه کنید.

با این حال، بیایید نگاهی به نحوه اضافه کردن توضیحات دسته بندی در وردپرس بیاندازیم.

اضافه کردن توضیحات دسته بندی در وردپرس

در وهله اول شما باید از داشبورد وردپرس به قسمت منو ها و منوی نوشته ها و بعد به منوی دسته ها بروید. اگر شما الان در حال ایجاد یک دسته بندی جدید برای وردپرس هستید، می توانید به سادگی نام و توضیحات دسته بندی را در اینجا وارد کنید و سپس روی دکمه “افزودن دسته جدید” کلیک کنید.

اضافه کردن دسته بندی در وردپرس

اضافه کردن دسته بندی در وردپرس

 

نکته : اگر شما در سایت وردپرسی خود از قبل دسته بندی ایجاد کردید و حالا میخواهید توضیحات برای آن دسته لحاظ کنید باید روی قسمت ویرایش دسته کلیک کنید و سپس وارد ویرایش دسته بندی شوید سپس در این قست میتوانید اطلاعات دسته بندی اعم از نام دسته و توضیحات دسته بندی را تغییر و ویرایش کنید.

ویرایش توضیحات دسته بندی در وردپرس

ویرایش توضیحات دسته بندی در وردپرس

بعد از ویرایش توضیحات دسته بندی و اطلاعات دیگر دسته بندی فراموش نکنید که حتما روی دکمه بروزرسانی یا ذخیره کلیک کنید

برای این که توضیحات دسته بندی های سایت وردپرسی خود را تغییر دهید میتوانید همواره همین روش را تکرار کنید.لازم به ذکر است که برای ویرایش توضیحات و اطلاعات برچسب ها نیز میتونید همین روش را پیش ببرید و توضیحات برچسب های سایت وردپرسی خود را تغییر و ویرایش کنید.

نمایش توضیحات دسته بندی وردپرس در صفحه آرشیو

لازم به ذکر است که بیشتر قالب های وردپرس به طور خودکار توضیحات دسته بندی را در صفحات آرشیو دسته نمایش می دهند.

نمایش اطلاعات دسته بندی در صفحه آرشیو

نمایش اطلاعات دسته بندی در صفحه آرشیو

نمایش اطلاعات دسته بندی در صفحه آرشیو با این حال، اگر قالب سایت وردپرسی شما توضیحات دسته بندی را در صفحات آرشیو نمایش نمی دهد، باید پوسته یا قالب خود را تغییر دهید. بهترین و راحت ترین راه برای انجام این کار ایجاد یک child-theme است زیرا تنظیمات شما بعد از بروزرسانی قالب یا اینکه مشکلی برای قالب شما پیش آید از بین نمیرود.

شما در وهله اول باید یک قالب فرزند یا همان child-theme ایجاد کنید. نکته » اگر نمیدانید child theme در وردپرس چیست پیشنهاد میکنیم قبل از هر چیز آموزش ساخت چایلدتم برای وردپرس را بخوانید

به قسمت فایل های هاست خود مراجعه کنید و این مسیر را طی کنید /wp-content/themes/name-theme/ سپس فایل category.php را از میان فایل های قالب خود پیدا کنید. در صورتی که فایلی با این نام پیدا نکردید اصلا نگران نباشید، به جای آن به دنبال فایلی به نام archive.php بگردید و سپس این فایل را باز نمایید.

فایل ارشیو وردپرس

فایل ارشیو در وردپرس

و سپس این فایل را در پوشه child theme خود که از قبل ایجاد کردید کپی نمایید.

در مرحله بعد، باید این فایل را ویرایش کنید و سپس قطعه کد زیر را در جایی که می خواهید توضیحات دسته بندی نمایش داده شود، اضافه کنید.نگران نباشید خیلی نیاز نیست شما این کد ها را بیآموزید.

<?php 
the_archive_description( '<div class="taxonomy-description">', '</div>' ); 
?>

نکته :معمولاً این قطعه کد دقیقاً بعد از تایع the_archive_title باید قرار بگیرد. فراموش نکنید که بعد از اینکه کد را اضافه کردید، فایل را حتما ذخیره کنید.

کد نمایش توضیحات دسته بندی

قطعه کد نمایش توضیحات دسته بندی در وردپرس

صفحات آرشیو قالب وردپرس شما حالا توضیحات دسته بندی را نمایش می دهند.

ما این قطعه کد را در سایت ازمایشی الماس وب اجرا کرده ایم. قالب Twenty Nineteen به طور پیش‌فرض توضیحات دسته‌ها را نمایش نمی‌دهد، اما زمانی که قطعه کد را به یک پوسته چایلد تم اضافه کنیم، میتوان دید که توضیحات دسته بندی هم اکنون دقیقا نمایش داده می‌شود.

نمایش توضیحات دسته بندی در قالب های وردپرس

اگر میخواهید با استفاده از کدنویسی اطلاعات دسته بندی را به قالب وردپرس خود اضافه کنید، می توانید از تکه زیر برای نمایش توضیحات دسته ها در هر مکانی از سایت خود استفاده کنید.

نمایش توضیحات یک دسته در سایت وردپرسی شما

اگر می خواهید توضیحات دسته بندی را در قسمت های دیگر وب سایت خود نمایش دهید، باید از قطعه کد category_description استفاده کنید:

حتما بخوانید:

کاربران سایت ما را با چه مرورگر‌هایی باز می‌کنند؟ تست سایت با مرورگر‌های مختلف

مشاهده مقاله
<?php echo category_description(3); ?>

باید عدد 3 را با ایدی دسته بندی ای که میخواهید توضیحاتش نمایش داده شود جایگزین کنید.

نمایش توضیحات دسته در هر پست

اگر می‌خواهید توضیحات دسته بندی را در پست‌های تکی نمایش دهید، می‌توانید یک قطعه کد را مثلاً به فایل های single.php یا footer.php اضافه کنید.

اگر از چایلد تم استفاده می کنید، ابتدا باید فایل را از قالب اصلی سایتتان در فایل چایلد تم کپی کنید و پس از آن باید قطعه کد زیر را اضافه کنید.

$catID = get_the_category();
echo category_description( $catID[0] );

این کد به سادگی تمام دسته بندی ها را برای پست فعلی دریافت می کند و سپس توضیحات دسته بندی دسته اول را نمایش می دهد.

لیست همه دسته ها و توضیحات

اگر می‌خواهید همه دسته‌های وردپرس خود را با توضیحات در قالب سایت خود نمایش دهید، می‌توانید این کد را در فایل functions.php قالب وردپرس خود اضافه کنید:


function almasweb_catlist_desc() { 
$string = '<ul>';
$catlist = get_terms( 'category' );
if ( ! empty( $catlist ) ) {
  foreach ( $catlist as $key => $item ) {
    $string .= '<li>'. $item->name . '<br />';
    $string .= '<em>'. $item->description . '</em> </li>';
  }
}
$string .= '</ul>';
  
return $string; 
}
add_shortcode('aw_categories', 'almasweb_catlist_desc');

این کد یک شرت کد یا همان کد کوتاه ایجاد می کند که همه دسته ها و توضیحات آنها را در یک لیست ساده نمایش می دهد.

اکنون می توانید [aw_categories] در پست ها و صفحات خود استفاده کنید. برای استفاده از این کد کوتاه باید از تابع نمایش شرت کد وردپرس do_shortcode استفاده نمایید:

 <?php echo do_shortcode(''aw_categories');  ?>

امیدواریم این آموزش به شما در یادگیری نحوه نمایش توضیحات دسته بندی در وردپرس کمک کرده باشد.

اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفا پیج اینستاگرام من را فالو نمایید.

ورود به پیج اینستاگرام من

5/5 - (6 امتیاز)

مهدی ایبک ابادی

مهدی ایبک آبادی هستم ، موسس و بنیانگذار الماس وب، متخصص دنیای طراحی سایت و برنامه بنویسی اندروید و علاقه مند به وردپرس. 15 سال در حوزه برنامه نویسی و 7 سال به طور جدی در حوزه طراحی وبسایت و اپلیکیشن اندروید فعالیت دارم.

3 پاسخ به “آموزش نمایش توضیحات دسته بندی در وردپرس”

  1. محمد گفت:

    سلام.
    ممنون بابت آموزش خیلی وقت بود دنبالش بودم.
    فقط یه سوال…
    من با یه پلاگین (جت انجین) یه دسته بندی جدید برای یه پست تایپ جدید ایجاد کردم. این دسته بندی توی خودش یه سری فیلدای اختصاصی داره.
    شما توی آموزش گفتین که چطور بخش توضیحات دسته‌بندی رو بیاریم، حالا من که یه فیلد جداگونه دارم چطور میتونم اونو نمایش بدم؟
    بیشتر میخوام شورتکد باشه!
    مثلا:
    دوتا دسته‌بندی ایجاد کردم: جنسیت و قومیت
    حالا یه پست دارم که درمورد یه اسم توضیح میده مثلا فلان اسم برای پسر استفاده میشه که قوم بختیاری بیشترین فراوانی رو دارن.
    میخوام «پسر» و «بختیاری» رو از دسته‌بندی بگیره و نشون بده!
    خلاصه دنبال راهی هستم که یه فیلد خاص از یه دسته‌بندی رو با شورتکد نشون بدم….
    میشه راهنماییم کنید؟

  2. محمدرضا میرزایی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من تمام مراحلی که برای نمایش توضیحات دسته بندی گفتید انجام دادم ولی نشد. قالب من پوشه و به طراحشم پیام دادم گفت توضیحات دسته بندی نمایش میده ولی این طور نیست
    راه دیگه ای برای نمایش وجود نداره؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *